Saturday, March 12, 2016

Ekologiska Fotavtryck

   Någonting jag har väldigt svårt att förstå, är hur människor inte bry sig om den globala uppvärmningen. (Och innan någon av er blir helt bananas och lämnar kommentarer: jag påstår inte att de är korkade, eller lättlurade eller någonting ditåt. Jag förstår helt enkelt inte.) Inte heller kan jag begripa hur människor inte kan bry sig om sitt ekologiska fotavtryck.
   För er som inte hört det förut, ett ekologiskt fotavtryck är det "avtryck" på miljön som en människa/kommun/stad/whatever lämnar efter sig, alltså det som använts för personen/personernas aktiviteter, föda, lägenheter och tjänster.    Om alla i världen hade lika ekologiska fotavtryck som den genomsnittliga i-lands människan har, skulle vi behöva ett flertal jordklot för att kunna möta våra behov av resurser.
   Jag tänker inte påstå att jag konstant gör bara medvetna val som är bra. Ibland köper jag importerade frukter. Ibland tar jag bilen, för jag orkar inte gå eller cykla. Ibland duschar jag för länge, och jag använder en hel del el. Men jag försöker i varje fall ibland, och jag tänker ofta på sätt hur jag kan minska mitt fotavtryck. Jag köper till exempel aldrig ny elektronik förrän det faktiskt behövs, och inte bara för att den nya iPhone nummer 298361 har kommit ut. Jag försöker välja mat som producerats i mitt eget land, och ibland väljer jag att cykla till centrum istället för att ta bilen.
   Jag förstår inte hur folk kan vara fullständigt oengagerade i vår planets framtid. Våra resurser kommer inte att räcka i all evighet, och på grund av mänsklig verksamhet kommer otaliga arter att dö ut, om våra vanor inte förändras. Som vår konsumtion av varor och tjänster ser ut nu, kommer många våra naturresurser att vara slut om bara några generationer (oljan beräknas till exempel bara räcka i några hundra år till... som mest). En hållbar utveckling för vår planet är otroligt viktig, både för vår egen art, och för alla andra arter som finns här.
   Titta på bilden av isbjörnen. Söt, eller hur? En alldeles unik sorts björn, som finns på ett väldigt begränsat område på jorden. Titta nu på bilden av den stora havssköldpaddan. Är den inte vacker? Är inte den lilla tigerungen som finns på den sista bilden gullig?
   Vad har alla de här arterna gemensamt? Jo, om några år kanske de inte längre finns. Tigern har jagats till näst intill utrotning, isbjörnen hotas av global uppvärmning och smältning av isarna, och havssköldpaddans vattentemperaturer, föda och fortplantning rubbas av den globala uppvärmningen.
   Vår planet är en fantastisk plats, med otrolig variation och en extrem mängd vackra, unika arter. Tack vare människans aktiviteter hotas många av vår jords arter, och personligen anser jag att det är vårt ansvar att se till att dessa arter återställs till sitt välmående.
   Vi har ett etiskt ansvar för de här djuren, eftersom vi är den art som mest extremt kan påverka vår omgivning och skada andra arter.      Det är vårt ansvar att ta hand om dem, men i nuläget gör vi inte det. Vår planet håller långsamt på att förbrukas, och snart har alla vackra plantor och djur här inga levnadsmiljöer. Det gäller oss människor också...
   När vår jord är förbrukad... Vart tar vi vägen då?





(Bilderna är inte mina, utan tagna från Google bilder. Alla rättigheter tillhör dem som till en början publicerat bilderna. All fakta i texten har vetenskaplig grund.)

2 comments:

  1. Precis som du så drömmer jag ibland om att kunna leva på min "konstnärliga ådra"..åtminstone delvis. Jag är nog dubbelt så gammal, man och bor i sverige, har jobbat på fabriksgolv i 17 år där man fastnade pga tryggheten och bekvämligheten det innebar. Nu är jag varslad om uppsägning. Känns faktiskt skönt. En brinnande iver att "prova mina nyfunna vingar" har jag nu. Känner att det måste gå att leva på ett annat vis liksom:-) Önskar dig lycka och framgång!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack för kommentaren, alltid roligt att höra ifrån läsarna! Tråkigt att höra om uppsägningen, men precis som du säger så innebär det ju att du får möjligheten att pröva något nytt! Lycka till, och ha en bra vecka! :)

      Delete