Saturday, March 5, 2016

Att leka Gud

   Jag läste en väldigt intressant debattartikel om genmat och genmodifierade djur för ett tag sedan, och fick lust att blogga lite om mina egna åsikter om ämnet.
   Jag förstår att genmodifierad mat möter på mycket motstånd, precis som genmodifierade djur. Det finns väldigt många synvinklar man kan argumentera emot ifrån. De som är religiösa som kommenterat debatten ansåg att det är fel att "leka Gud" på det sättet: människan är inte ur deras synvinkel skapad för att skapa nya arter. Och jag förstår dem, för i deras ögon har deras gud/gudar skapat världen så som den ska vara. Man argumenterade också emot från den etiska synvinkeln; hur rätt är det att förändra levande organismer? Dessutom är de djur som genmodifierats ofta sjuka, lever kortare än "normala" individer av samma art, och uppkomst av mutationer och missbildningar är vanlig.
   Sen kan man också fundera över detta: hur långt kommer det att gå? Kommer vi i slutändan få "designerbarn" där man går in och ändrar om i generna hos ofödda foster? Eller kommer vi att börja klona människor?
   Sen finns det ju förstås positiva sidor med genmodifieringen också, till exempel argumentet som i kommentarsfältet fördes fram: genmodifierad mat kan innebära slut på hungersnöden. Man har t.ex. lyckats skapa mer näringsrikt ris genom genmodifiering, och många andra liknande framsteg kan tänkas uppnås i framtiden. Med rätt forskning kan genmat dessutom bli en billig lösning på hungersnöd, och bidra till en hållbar utveckling där mängden konsumtion minskar.
   Personligen, kan jag säga såhär: Jag tycker inte att man genetiskt ska modifiera djur, eftersom det hos de modifierade individerna uppkommer så mycket lidande. Jag skulle inte heller i dagens läge äta genmodifierad mat, eftersom jag inte anser att forskningen som gjorts kring genmaten är tillräcklig.
   Men någon gång i en avlägsen framtid, om man bevisat att genmaten faktiskt inte bidrar till negativa konsekvenser för varken miljö eller den som äter den, skulle jag kunna tänka mig att äta genetiskt modifierad mat. Skulle du?

No comments:

Post a Comment