Wednesday, March 23, 2016

Unga Kvinnor

Louisa May Alcott's bok Unga Kvinnor är en av de böcker jag länge tänkt läsa, men aldrig riktigt kommit mig för att börja med. Men nu har jag äntligen läst igenom den, och allt jag kan säga är... wow!
Boken handlar om fyra systrar; Meg, Jo, Beth och Amy, deras familj och människor i deras omvärld i USA på 1860-talet. Deras tankar och bekymmer handlar om allt möjligt tänkbart för unga arbetarklass kvinnor; äktenskap, förlovningar, klänningar och familjeproblem. Systrarnas far har dragit ut i krig, och modern är, precis som flickorna, hårt arbetande.
Jag märker direkt varför boken har blivit en klassiker. Trots att boken innehåller ett tydligt, kristet tema och att den är skriven i en annan tidsålder, är karaktärerna tidlösa och man identifierar sig lätt med allihop. Boken är lagom lång, och har ett fantastiskt slut. Den är enkelt skriven, även om en hel del gammalmodiga uttryck finns med, det är ju ett tag sedan den blev skriven.
Skulle definitivt rekommendera alla som har intresse av att läsa en tidlös klassiker att läsa den här boken. Förutom att vara lättskriven och underhållande, får den nämligen också igång tankeverksamheten riktigt ordentligt!

No comments:

Post a Comment