Thursday, May 26, 2016

Jag har överlevt

26-05-2016 11:52
Vi har nått den svenska sidan av havet. Vågorna har blivit större sedan vi lämnade Vasa, vågtopparna är fyllda av vitt skum.
Har inte läst så mycket som jag trodde jag skulle. Havets vågor är förvånansvärt hypnotiserande, jag har spenderat en stor del av resan med att bara stirra på dem.

26-05-2016 12:30
När jag steg på båten, träffade jag en härlig, finsk kvinna i övre medelåldern. Det visade sig att vi åker till samma plats, med samma tåg, samma tid, men i olika vagnar.
Jag ser fram emot att få stiga av båten snart, det finns inte mycket att göra här.
Jag har stirrat på vågorna en halvtimme nu, de guppande rörelserna är förvånansvärt lugnande. Jag tror jag gillar havet, det hade varit roligt att få bo vid det vid något tillfälle. Jag undrar hur det känns att se ut genom fönstret och se det stora guppande lugnet på morgonen.

26-05-2016 12:36
Jag försöker ladda mobilen via datorn, eftersom eluttagen på den här båten är lika omöjliga att hitta som Ungdomens Källa. Det går sådär, men ingen av dom har dött än, vilket definitivt är ett plus. Båten påstås ha wifi, men det verkade inte fungera som det ska (jag kan varken ta emot meddelanden på Whatsapp, skicka Snapchats, lyssna på musik från Spotify eller scrolla igenom instagram.)


26-05-2016 11:54 Lokal tid (12:54 hemma)
Bara lite över en halvtimme kvar. Just nu flyter det förbi små, små öar på utsidan. Vågorna har lugnat ner sig.
Jag är inte helt säker, men jag tror att jag ser land, och inte bara öar. Landmassan verkar för konsekvent för att bara bestå av öar, så jag tror att det är kustlinjen.
Mitt ena ben har domnat.
Jag längtar tills vi kommer till hamnen.

26-05-2016 12:04 Lokal tid (13:04 hemma)
Den här båten har otroligt smutsiga fönster. Det är nästan omöjligt att ta bilder från dem.
Jag hoppas de har ordentliga eluttag på tåget, annars kommer både mobilen och datorn att dö innan jag ens har lämnat Umeå.
Vi är så nära kustlinjen att riktig bebyggelse är tydlig, om jag ville, hade jag kunnat räkna husen.

26-05-2016 14:14 Lokal tid (15:14 hemma)
Min dator fånar sig och allt det jag jobbat med den senaste timmen försvann. Väldigt roligt, sådant är alltid underbart. För närvarande är det exakt en timme tills tåget går.
Jag har, sedan ett tag tillbaka, lokaliserat tågstationen. Jag har lyckats äta båda mina bananer, och ena salladen.
Jag hoppas  att tåget har wifi som faktiskt fungerar till skillnad från den wifi båten hade! Jag lyckades lyssna på musik en timme, och sedan slutade det fungera helt och hållet.
På tal om min mobil; om min plats inte har ett eluttag, kommer jag bli galen. Enligt ikonen på min dator har jag 1 timme och 45 minuter användningstid kvar (om jag bara använder mitt skrivprogram), och min mobil laddas just nu från datorn, som en nödlösning eftersom båten inte hade eluttag jag kunde hitta, och det inte verkar finnas ett jävla eluttag på hela stationen heller. Hellre att datorn dör än att mobilen gör det.
Det står ett konstverk här utanför som är väldigt vackert. Jag har inte hunnit ta bild av det än, men jag ska göra det så fort jag kan (antagligen först när jag är här på lördag).

26-05-2016 14:29 Lokal tid (15:29 hemma)

Det lönar sig att få sina dokument raderade. Jag lyckades nyss slösa bort en hel kvart med att skriva ner saker jag tekniskt sett redan har skrivit. De följande minuterna spenderas med att skriva ner exakt vad jag har med mig, så att jag inte glömmer någonting på hotellet.

26-05-2016 15:32 Lokal tid (16:32 hemma)
Jag har hittat rätt tåg, och är nu på väg mot Stockholm. Jag hoppas på att kunna spendera tiden på tåget utan att bli helt galen, men hittills verkar tågresor fruktansvärt tråkiga. Mitt wifi fungerar i alla fall, så jag lär inte avlida helt, och jag har ett fungerande eluttag. Hittills har jag överlevt på resan mot Stockholm.

4 comments:

  1. Varför åker du inte flyg? Billigt och fort. 98€ tur/retur! Från kronoby-sthlm.... Trevlig resa 😉

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag åker inte flyg eftersom jag älskar att åka tåg och båt. Dessutom, så betalade jag inte resan själv, utan organisationen som betalade den, föredrog om vi valde ett så billigt alternativ som möjligt. Den nästa resan till Stockholm lär bli med flyg :)
      Tack för lyckönskningarna! <3

      Delete
  2. Vilken organisation? :D

    ReplyDelete