Monday, August 22, 2016

Första dygnet i Åbo

Igår klockan 16.54 kom jag fram till min studiestad, och välkomnades på tågstationen av en av mina hyresvärdar. Vi åkte buss till deras lägenhet, och jag fick göra mig hemmastadd innan de bjöd mig på middag.
Nu har jag snart varit i Åbo ett dygn, och har börjat vänja mig vid de kvarteren som ligger närmast lägenheten där jag för tillfället hyr ett rum. Jag har väldigt fin utsikt, står man rätt ser man till och med domkyrkans torn från mitt fönster, och det ser väldigt vackert ut på natten när stadens alla lampor lyser upp. Höghuset är dessutom omgivet av klippor, så förstås har jag spenderat en hel del tid med att klättra upp och ner för dem.
Har också handlat mat för första gången, och är väldigt nöjd med resultatet. Mycket frukt och grönsaker, sitter just nu och mumsar i mig vindruvor. Har inget internet till datorn än, men så länge jag använder mobilen som wifi-hotspot går det hur bra som helst ändå!
Har redan tagit två ganska långa promenader i området, och tycker jag börjar känna till det ganska bra. Hittar numera tillbaka till rätt höghus utan att behöva använda karta (jag bor på 8:nde våningen!) och jag hittar till de närmaste matbutikerna utan större problem.
Något annat som jag ser som ett litet plus i kanten är de fem Pokéstops som ligger i närheten (ja, jag spelar fortfarande Pokémon Go) och att man hittar så många fler Pokémons här i Åbo än jag gjorde innan jag flyttade. Känns faktiskt roligt att vara ute och leta efter de små krabaterna, nu när man faktiskt hittar dem också!
Imorgon funderar jag på att åka in till stan, och besöka biblioteket, eller att besöka den simhall som ligger ett par stenkast från höghuset. Programmet är i nuvarande läge öppet, men jag är säker på att det kommer att hända någonting intressant.

No comments:

Post a Comment