Friday, June 17, 2016

Ringar På Svart Vatten

   Ben går i åttan och hans familj har precis flyttat bort från stan och till en mindre by på landet, till en gammal prästgård. Snart nog märker Ben, den yngste i familjen, att allt inte är som det ska i det gamla huset. Ben får veta att husets förra ägares son försvann spårlöst, och börjar nysta i mysteriet kring prästsonens försvinnande...
   I stora drag, så tyckte jag om boken. Den var underhållande, men det fanns drag i handlingen jag inte tyckte speciellt mycket om. Jag tyckte speciellt mycket om karaktärerna, speciellt huvudpersonen och hans bror, men avslutningen och bokens klimax kändes väldigt stressat, då alla bokens mysterier löste sig på bara några sidor. Sorgligt nog, avslöjade bokens pärm dessutom hur boken i stora drag skulle sluta. Ur ett språkligt perspektiv var den välskriven, men handlingen kändes inte som att delarna av den faktiskt höll ihop, utan mer som lösryckta stycken från en novellsamling.
   Boken är, jämfört med vad jag brukar läsa, kort (ca. 220 sidor), vilket nog är tur. Om boken hade varit två gånger så lång, med samma slarviga handling, hade jag nog tröttnat mitt i och uttråkat tragglat mig igenom resten,
   Vet inte om jag kan påstå att jag skulle rekommendera boken för vem som helst, den kräver en viss typ av läsare. I övrigt en bok som jag kommer att komma ihåg väldigt länge!

No comments:

Post a Comment