Wednesday, July 19, 2017

Kaffia, and Why I'm Not Going Back

So yesterday, it being two months since me and my boyfriend officially started dating, we decided to try something new and fun, so we picked out a coffee shop neither of us had been to before, and jumped into the car, hoping for a good time. However, said coffee place (Kaffia) did not deliver.
Other than the cozy interior and the chairs you almost sunk into when you sat down, the place had very little to offer. Not that the menu was small; it was the range it taste that disappointed me. A chai latte (a coffee drink that even newly hired staff at Robert’s Coffee or Starbucks should be able to make with ease) and a blueberry-coconut cake seemed like such a simple order, that couldn’t possibly go wrong, now could it?
But oh, it did. The chai latte I received tasted like drinking water with some cinnamon mixed into it, and the taste of the blueberry cake was astonishingly plain, me being able to detect only a slight tingling of coconut, even less blueberry and something that tasted like cheap cream cheese. They both looked fine, making me even more disappointed in their taste.
The service was impeccable, though the place was loud and crowded, and the interior was like something I might some day place in my own house, but other than that, there was nothing positive about the café. The best thing about yesterday continues to be spending time with Theo.
So if you’re on your way through Jakobstad anytime soon, wondering if you should pop in and have a quick brew at Kaffia… Don’t.

13 comments:

  1. Det här inlägget gjorde mig riktigt irriterad. Jag är god vän med Kaffias ägare (och vet hur oerhört hårt de jobbar för kundernas välbefinnande), men det är inte det som gör att reagerar, utan det att ditt sätt att kritisera inte hjälper någon.

    Om man är missnöjd med en produkt bör man ge direkt feedback till företaget i fråga, inte gnälla på sociala medier. På så sätt får företaget en chans att rätta till eller kompensera den missnöjda kunden. Jag gissar ändå att du inte sa något åt personalen när du var vid caféet. Om man är missnöjd ännu efter att ha framfört klagomål direkt till ägaren/företaget, DÅ kanske man kan börja klaga offentligt.

    Att ge konstruktiv feedback är en sak, men att totalsåga ett litet lokalt företag på sin blogg utan att ha gett respons åt den ansvariga först, det är bara orättvist och onödigt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Om dom ska klara sig i företagsvärlden måste de kunna ta kritik på olika sätt, även via sociala medier, det gäller både stora och små företag. Det är inget fel med att uttrycka sina åsikter på sociala media, och det är ingenting som ändras bara för att man känner någon vars firma blir kritiserad. Jag räknade med kritik, eftersom bloggen blir läst av många i Österbotten, och jag tänker inte be om ursäkt för att ha uttryckt mina åsikter.

      Delete
    2. Det är inte din åsikt jag säger att är fel - den har du rätt till. Det är ditt sätt att uttrycka den som är barnslig och oförsvarlig. Det är (stor) skillnad på konstruktiv respons och smutskastning.

      Delete
  2. Ursäkta, men jag tycker det här inlägget är totalt onödigt .. har aldrig testat Kaffia, känner inte heller någon som jobbar där, men jag tycker att inte att man behöver rådissa och sprida sån dålig energi runt sig. Håller helt med tidigare skribent; varför inte bara dela med dig till personalen, Face to Face eller via mejl? Du gjorde ingens (varken dina läsares eller kaffias ägares) dag genom att skriva detta, testa och sprid lite positivitet nästa gång istället, du kommer mycket längre med det! :)

    ReplyDelete
  3. Du vet väl att chai latte inte är kaffe? Det är te. Förståeligt att du tyckte att det smakade blaskigt om du hade förväntat dig en kaffe men det är ju knappast företagets fel ��

    ReplyDelete
  4. Helt onödigt inlägg. Hoppas du är stolt. Du har inte gjort nåns dag bättre, på sin höjd fick du lite uppmärksamhet om det var det fröken var ute efter

    ReplyDelete
  5. http://online.osterbottenstidning.fi/Artikel/Visa/149647

    ReplyDelete
  6. Okej, kanske inlägget var onödigt, men likaså är alla de här kommentarerna. Min egen likaså. Ingens dag blir bättre av att någon av oss uttrycker våra personliga åsikter på sociala medier, men ändå vill vi dela med oss av våra tankar och det är helt okej. Vi måste få göra det.
    Ni som skriver att Idas inlägg är osakligt och inte ger konstruktiv kritik åt företaget måste se er själva i spegeln. Ni är själv inte väldigt konstruktiva. Att hoppa på henne för att hon uttrycker att hon haft för höga förhoppningar på ett företag med en rating på 4.9/5.0 på facebook dagen hon ville att skulle bli extra speciell är inte så hemskt ni får det att låta. Det här är EN missnöjd kund. Kanske hon borde ha betällt något annat som skulle ha passat hennes smaklökar bättre, kanske cheesecaken inte var den bästa och kanske Ida skulle ha kunnat formulera sig annorlunda. Men en sak som är säker är att företaget själva är aktiva på sociala medier. Som jag nämnde tidigare har de betyget 4.9/5 på facebook baserat på recensionerna de har fått in där. Skulle ni som klagat över inlägget ha blivit gladare om hon skulle ha skrivit det här där istället? Enligt kommentarerna skulle ni det för det skulle ha varit kritik genast mot företaget. Är ni arga för att andra människor får ta del av kritiken? Ja, ett litet företag kan ta skada av att rykten om att stället inte är det bästa, men jag tror faktiskt inte företaget tar mycket skada av det här inlägget. Den här bloggen är inte kenzas eller kissies. Den har inte sådant stort inflytande.
    Vad jag vill komma fram till är att Ida skulle ha kunnat vara lite snällare i tonen, men det skulle ni som kommenterar också ha kunnat vara. Kasta inte sten i glashus.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Håller helt med Dea.

      Delete
    2. Tror nog att de andra kommentarerna menade att man inte behöver kläcka ur sig vadsomhelst bara för att man kan

      Delete
    3. Jag tycker fortfarande att de gör precis samma sak. Om hon inte behöver berätta sina åsikter bara för att hon vill, behöver väl inte de heller göra det?

      Delete
  7. Hi Ida! Yes, companies today should be able to handle feedback on social media, so here we are! :D We're replying in English since your blog is in English. We are very sorry to hear that you didn't like what you ordered yesterday! If you only had told us it was your very first time at our café, we could have recommended you something yummy in your taste. We can see from your pictures that you took a piece of a Raw blueberry-coconutcake. Now we don't know if you are familiar with rawcakes, but for all readers we want to enlight that the taste of rawcakes is quite different from traditional cakes and we can understand your disappointment if you were expecting a more traditional flavour. But we just don't know - so why don't you and your friend come and visit us again and choose something else for the both of you, on the house of course, cause we really want our customers to be happy when they walk out the door. Hoping to see you soon,
    // The owners at Kaffia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Now THAT is good customer service.

      Delete